Czym są probiotyki i kiedy je stosować?

Czym jest probiotyk?

Probiotyk to nic innego jak drobnoustroje, które podaje się doustnie. Zwykle są to kultury bakterii albo drożdży, które naturalnie występują w organizmie. Mają prozdrowotne działanie i wywierają korzystny wpływ na florę bakteryjną człowieka. Flora bakteryjna w organizmie ludzkim może ważyć nawet 1 kilogram, odpowiada to wadze mózgu. Mikroflora naturalnie występuje w naszych jelitach, głównie w jelicie grubym. Bakterie te mają kolosalne znaczenie, odpowiadają bowiem za produkcję wielu witamin, głównie tych z grupy B. Niewłaściwa flora bakteryjna może odpowiadać za stany depresyjne i lękowe, anemię, choroby układu pokarmowego i nerwowego.

Kiedy stosować probiotyki?

Podczas terapii antybiotykowej bardzo wyjaławia się naturalną mikroflorę, podobnie działa niezdrowa żywność oraz nadużywanie alkoholu i nadmierne spożycie cukru. Z tego względu probiotyki zawsze zalecane są podczas antybiotykoterapii. W przypadku długotrwałego leczenia lekami bakteriobójczymi lekarz zawsze przepisuje probiotyk. Bakterie probiotyczne korzystnie działają w przypadku problemów z trawieniem, dzięki nim lepiej przyswaja się substancje organiczne z pokarmu. Niektóre probiotyki mają zdolność hamowania namnażania się szkodliwych bakterii i grzybów. Probiotyk (https://www.bee.pl/9421-probiotyki-dla-dzieci-i-doroslych) zalecany jest w przypadku przewlekłych biegunek, w zespole jelita drażliwego i w infekcjach dróg rodnych.

Naturalne probiotyki

Większość z bakterii probiotycznych należy do rodzaju Lactobacillus. Bakterie te naturalnie występują w jogurtach oraz w kiszonkach. Z tego względu zaleca się stosowanie tych substancji podczas biegunek lub w trakcie leczenia antybiotykami. Czasem jednak to nie wystarczy, wtedy koniecznością stają się suplementy diety. Dobrej jakości probiotyk zawiera dużą ilość bakterii w miligramie produktu. Im więcej, tym lepiej. Surowe warzywa są świetnym dodatkiem do probiotyków, ponieważ stanowią główne źródło pokarmu dla bakterii jelitowych. W okresie antybiotykoterapii zaleca się stosowanie wysokiej jakości probiotyków, unikania jedzenia cukru i spożywanie dużej ilości warzyw.

 

 

Probiotyki na ratunek dla jelit

Wiele osób borykających się z problemami ze strony jelit, szuka rozwiązania, które sprawi, że ich życie wróci do normy. Choć na rynku dostępnych jest wiele produktów, a liczne reklamy zachęcają nas do ich zakupu, obiecując przy tym niezwykłe rezultaty, należy jednak pamiętać, że nie każdy produkt się sprawdzi. Wybierając probiotyk, warto zasięgnąć porady specjalisty, lekarza czy dietetyka. Bowiem produkt ten może w niektórych przypadkach wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku.

Dlaczego właśnie probiotyk?

O probiotykach słyszał zapewne każdy. Stosujemy je osłonowo przy antybiotykoterapii, zapobiegawczo przy podróżach do krajów, w których może dopaść nas tzw. “klątwa faraona”. Czasem jednak możemy nie doceniać ich mocy. Odpowiednio dobrany szczep bakterii, może zdziałać cuda w naszych jelitach. Oczywiście mowa jest tu o nieco dłuższym zażywaniu danego suplementu, bowiem tydzień czy dwa raczej nie załatwią sprawy. Jeśli na co dzień borykasz się z biegunkami lub zaparciami, a Twój brzuch przypomina balon, warto wtedy udać się do specjalisty, który po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu oraz zleceniu konkretnych badań, zaplanuje probiotykoterapię dobraną pod Twoje schorzenie. Wiele czynników, które mają wpływ na stan naszej mikrobioty w jelitach, jak np.:

– przewlekły stres

– wysokoprzetworzona dieta

– przyjmowane leki

– inne choroby

będą pogarszać stan naszych jelit, a w rezultacie dadzą one o sobie znać. Dlatego niejako ponowne wyhodowanie konkretnych szczepów jest tak ważne.

Na co zwracać uwagę przy wyborze probiotyku?

Przede wszystkim, jeśli probiotyk, to nie jakiś polecony w aptece, a dobrany specjalnie pod nasze potrzeby. Konsultacja z lekarzem lub dietetykiem, pomoże wybrać ten najlepszy dla Ciebie. Nie musisz się na tym znać, specjalista będzie wiedział wszystko o szczepie, poinformuje Cię jak stosować oraz przechowywać probiotyk. Jeśli Twoje jelita sygnalizują o tym, że nie jest z nimi dobrze, nie zwlekaj, gdyż zaniedbanie tego problemu, może pociągnąć za sobą inne konsekwencje zdrowotne.

Probiotyki w diecie człowieka

Bakterie w organizmie człowieka

Bakterie kojarzą się raczej z czymś, czego należy się wystrzegać. Nic bardziej mylnego, te mikroorganizmy są niezbędne do życia, pełnią wiele ważnych funkcji. Bez bakterii nie mielibyśmy większości witamin. Mikroorganizmy występują na powierzchni skóry i w układzie pokarmowym. Najwięcej jest ich w jelicie grubym. Zdrowy człowiek może mieć nawet 1 kg bakterii. To imponująca liczba, a im więcej dobroczynnych bakterii żyje w jelicie grubym, tym lepiej dla ich właściciela. Bakterie mają kolosalne znaczenie dla zdrowia człowieka. Odpowiadają za syntezę witamin, głównie tych z grupy B. W wyniku działalność mikroflory jelitowej tworzone są hormony oraz neuroprzekaźniki. Neuroprzekaźniki odpowiadają za poczucie szczęścia i spokoju. Niedobór serotoniny może być przyczyną depresji lub kłopotów ze snem. Mikroorganizmy pomagają usuwać toksyny, zapobiegają zaparciom i chorobom układu pokarmowego. Czasem jednak terapia antybiotykowa może wyjaławiać układ pokarmowy, należy więc dostarczyć bakterie z zewnątrz. Wtedy sięga się po probiotyki.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to żywe kultury bakterii, które wprowadzamy do organizmu, aby zwiększyć naturalną florę naszego organizmu. W skład probiotyku mogą wchodzić bakterie lub drożdże, powinny być żywe i musi ich być całe mnóstwo. Lekarze przeważnie przepisują probiotyk dostępny online zawsze z antybiotykiem, a jeśli tego nie zrobią, farmaceuta zaproponuje ten środek. Antybiotyki mają za zadanie zlikwidować bakterie chorobotwórcze, ale niestety podczas tej kuracji cierpi dobroczynna flora bakteryjna. Trzeba ją szybko uzupełnić i wspomóc, aby nie narazić się na inne dolegliwości.

Dlaczego warto sięgać po probiotyki?

Terapia antybiotykowa to tylko jedno z zaleceń, aby sięgnąć po probiotyki. W okresie jesiennym i zimowym te preparaty poprawiają odporność. Regulując mikroflorę jelit, poprawiają procesy trawienia i przyswajania substancji odżywczych. Probiotyki pomagają przyswajać wapń z pokarmu. Fermentowane produkty mleczne, niepoddane pasteryzacji są bogatym źródłem naturalnych probiotyków, mogą być też dostarczane w postaci suplementów.